جدایی در قانون مجلس

۳ بازديد



طلاق فوری در مشهد
فصل چهارم ـ جدایی

ماده۲۴ـ تصویب جدایی و بقیه مفاد انحلال نکاح و نیز اعلام بطلان نکاح یا این که جدایی در دفترها قانونی تزویج و جدایی حسب گزینه بعد از صدور مدرک عدم قابلیت سازگاری یا این که حکم مربوط از سوی دادگاه مجاز میباشد.
ماده۲۵ـ در حالتی که زوجین درخواست کننده جدایی توافقی باشند، دادگاه بایستی قضیه را به راس مشورت کردن خانواده ارجاع دهد. در‌این مفاد طرفین میتوانند تقاضای جدایی توافقی را از ابتداء در مرکز ها ذکر شده مطرح نمایند.
در شکل عـدم انصراف درخواست کننده از جدایی، راس مشورت خانواده قضیه را با معلوم کردن مفاد توافق جهت اتخاذ تصمیم آخری به دادگاه منعکس می نماید.
ماده۲۶ـ درصورتی که که جدایی، توافقی یا این که به درخواست زوج باشد، دادگاه به صدور سند عدم قابلیت سازگاری مبادرت و درصورتی که به درخواست زوجه باشد، حسب آیتم، بر اساس ضابطه به صدور حکم الزام زوج به جدایی یا این که احراز وضعیت ایفا وکالت در جدایی اقدام می نماید.
ماده۲۷ـ در تمامی موردها درخواست جدایی، به جز جدایی توافقی، دادگاه بایستی به خواسته تولید صلح و سازگاری مسئله را به داوری ارجاع نماید. دادگاه در‌این موردها می بایست با دقت به لحاظ داوران رأی صادر و در صورتی آن را نپذیرد، عقیده داوران را با بیان ادله رد نماید.
ماده۲۸ـ بعد از صدور قرار ارجاع فرمان به داوری، هر مورد از زوجین مکلفند پیاله یک هفته از تاریخ ابلاغ یک نفر از اقارب متأهل خویش را که دست‌کم سی سال داشته و آشنا به مسائل فقهی و خانوادگی و اجتماعی باشد تحت عنوان داور به دادگاه معرفی نمایند.
تبصره۱ـ محارم زوجه که همسرشان فوت کرده یا این که از هم جداگانه گردیده باشند، در شکل وجود بقیه موقعیت ذکر شده درین ماده تحت عنوان داور پذیرفته می‌شوند.
تبصره۲ـ درصورت عدم وجود شخص دارای شرایط در میان اقارب یا این که عدم دسترسی به وی یا این که استنکاف آنها از تایید داوری، هرکدام از زوجین می‌توانند داور خویش را از در بین اشخاص واجد صلاحیت دیگر انتخاب و معرفی نمایند. درصورت امتناع زوجین از معرفی داور یا این که عدم توانگری آن ها دادگاه، خویش یا این که به درخواست هرمورد از طرفین به گزینش داور اقدام می نماید.
ماده۲۹ـ دادگاه علاوه بر رأی خویش با اعتنا به شروط خلال عقد و مندرجات گواهی تزویج، تکلیف جهیزیه، مهریه و نفقه زوجه، اطفال و حمل را مشخص و همینطور اجرت المثل روزها زوجیت طرفین بر طبق تبصره ماده (۳۳۶) ضابطه مدنی انتخاب و درباره ی کیفیت حضانت و محافظت اطفال و طرز پرداخت مخارج حضانت و مراقبت تصمیم مقتضی اتخاذ می نماید. همینطور دادگاه بایستی با اعتنا به تعلق عاطفی و مصلحت نوباوه، ترتیب، مجال و جای ملاقات او با والدین و بقیه فامیل را انتخاب نماید. تصویب جدایی موکول به تأدیه حقوق و دستمزد مالی زوجه میباشد. جدایی درصورت رضایت زوجه یا این که صدور حکم قطعی دایر بر اعسار زوج یا این که تقسیط محکومٌ به نیز تصویب می‌گردد. در هرحال، هرگاه زن سوای اخذ دستمزد نام برده به تصویب جدایی رضایت دهد قادر است بعد از تصویب جدایی برای اخذ این دستمزد از روش اجرای احکام دادستانی بر پایه ی قوانین مربوط مبادرت نماید.
ماده۳۰ـ در مواقعی که زوجه در دادگاه اثبات نماید به دستور زوج یا این که اجازه او از جنس خویش برای هزینه های متعارف معاش مشترک که برعهده زوج میباشد هزینه کرده و زوج نتواند قصد تبرع زوجه را ثابت نماید، قادر است مساوی آن را از او اخذ کند.
ماده۳۱ـ ارائه سند پزشک معالج ذی صلاح درمورد وجود جنین یا این که عدم آن برای تصویب جدایی الزامی میباشد، مگر آنکه زوجین بر وجود جنین حادثه حیث داشته باشند.
ماده۳۲ـ درخصوص حکم جدایی، اجرای صیغه و تصویب آن حسب آیتم مشروط به انقضای مهلت فرجام خواهی یا این که ابلاغ رأی فرجامی میباشد.
ماده۳۳ـ برهه زمانی اعتبار حکم جدایی شش ماه بعد از تاریخ ابلاغ رأی فرجامی یا این که انقضای مهلت فرجام خواهی میباشد. هرگاه حکم جدایی از سوی زوجه به محل کار قانونی وصلت و جدایی تسلیم خواهد شد، چنانچه که زوج پیاله یک هفته از تاریخ ابلاغ مراتب در دفترخانه حاضر نشود، سردفتر به زوجین ابلاغ می نماید برای اجرای صیغه جدایی و تصویب آن در دفترخانه حاضر شوند. در شکل عدم حضور زوج و عدم اعلام عذروبهانه از سوی او یا این که امتناع وی از اجرای صیغه، صیغه جدایی سرازیر و تصویب می گردد و مراتب به زوج ابلاغ میشود. در شکل اعلام عذروبهانه از سوی زوج، یک وهله دیگر به ترتیب ذکر شده از طرفین دعوت به کار می‌آید.
تبصره ـ دادگاه صادرکننده حکم جدایی بایستی در رأی صادرشده بر نمایندگی سردفتر در اجرای صیغه جدایی در شکل امتناع زوج تصریح نماید.
ماده۳۴ـ زمان اعتبار سند عدم قابلیت و امکان سازگاری برای تسلیم به محل کار قانونی وصلت و جدایی سه ماه بعد از تاریخ ابلاغ رأی قطعی یا این که قطعی شدن رأی میباشد. در حالتی‌که مدرک ذکر شده کاسه این مهلت تسلیم نشود یا این که طرفی که آن را به دفترخانه قانونی جدایی تسلیم نموده است پیاله سه ماه از تاریخ تسلیم در دفترخانه حاضر نشود یا این که مدارک مایحتاج را ارائه نکند، مدرک صادرشده از رتبه اعتبار ساقط میباشد.
تبصره ـ هرگـاه مدرک عـدم قابلیت سازگاری صادرشده بر طبق توافق زوجین به حکم ضابطه از رتبه اعتبار ساقط خواهد شد همگی توافقاتی که سند نام برده بر مبنای آن صادر گردیده‌است ملغی می شود.
ماده۳۵ـ هرگاه زوج در مهلت مقرر به محل کار قانونی تزویج و جدایی مراجعه و سند عدم قابلیت سازگاری را تسلیم نماید، در‌صورتی‌که زوجه کاسه یک هفته در دفترخانه حاضر نشود سردفتر به زوجین اخطار می نماید برای اجرای صیغه جدایی و تصویب آن در دفترخانه حاضر شوند. درصورت عدم حضور زوجه صیغه جدایی روان و بعداز تصویب بوسیله دفترخانه مراتب به اگاهی زوجه میرسد.
تبصره ـ مسافت فی مابین ابلاغ اخطاریه و گرد هم آیی اجرای صیغه در‌این ماده و ماده (۳۴) این ضابطه نباید از یک هفته کمتر باشد. در مواقعی که زوج یا این که زوجه مجهول المکان باشند، دعوت از فرد مجهول المکان از روش تکثیر اطلاع رسانی در جراید کثیر الانتشار یا این که هزینه متقاضی بوسیله دفترخانه به شغل میاید.
ماده۳۶ـ هرگاه مدرک عدم قابلیت سازگاری سازه بر توافق زوجین صادر گردیده باشد، در صورتی‌که زوجه سازه بر اعلام دادگاه صادرکننده رأی و یا این که به موجب گواهی قانونی در اجرای صیغه جدایی وکالت بلامنازع داشته باشد، عدم حضور زوج، بازدارنده اجرای صیغه جدایی و تصویب آن وجود ندارد.
ماده۳۷ـ اجرای صیغه جدایی با رعایت جهات دینی در دفترخانه یا این که در محل دیگر و با حضور سردفتر ایفا می‌گیرد.
ماده۳۸ ـ در جدایی رجعی، صیغه جدایی بر اساس ضوابط مربوط روان و مراتب صورتجلسه می گردد اما تصویب جدایی مشروط به ارائه سند کتبی دست کم دو شاهد بر طبق سکونت زوجه مطلّقه در خانه مشترک تا نقطه پایان گردآوری میباشد، مگر این که زن رضایت به تصویب داشته باشد. در شکل تحقق رجوع و برگشت، صورتجلسه جدایی ابطال و درصورت عدم رجوع و برگشت صورتجلسه کامل شدن و جدایی تصویب می‌شود. صورتجلسه کامل شدن گردیده به امضای سردفتر، زوجین یا این که نمایندگان آن ها و دو شاهد جدایی می‌رسد. در شکل درخواست زوجه، سند اجرای صیغه جدایی و عدم بازگشت زوج به او اعطاء می گردد. در هر اکنون درصورت انقضای دوران گردآوری و عدم احراز رجوع و برگشت، جدایی تصویب می‌گردد.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.