مجازات معاونت در جرم

۲۷ بازديد


بهترین وکیل مشهد

انسان ربایی چه مجازاتی دارااست؟
بوسیله: دارای تخصص 3 ۲۳ دی, ۱۴۰۱ کارها کیفری 0 بازه زمانی مجال تحقیق: 6 دقیقه
بشر ربایی
۱/۵ - (۲ امتیاز)
انسان ربایی یکی جرایمی میباشد بهترین وکیل مشهد که کلیه ی ما تاحدودی با آن شناخت داریم. در بنا شده در بخش اعظمی از فیلم ها و سریال ها بارها شاهد صحنه های انسان ربایی بوده ایم وتصویر خیالی ای از طرز حادثه افتادن آن داریم. به عنوان مثالً فردی پسر طفل ی یک خانواده را با توسل به اجبار سوار اتومبیل خویش می نماید و می دزدد. و در مقابل آن پولی پول مطالبه می نماید تا در عوض تن درستی پسرشان بپردازند. سوالاتی پیش میاید این میباشد که مجازات بشر ربایی با وسیله ی نقلیه با مجازات بشر ربایی فارغ از وسیله نقلیه تفاوتی دارااست؟ در حالتی‌که کسی مبادرت به دزدیدن نوباوه ای کند، تاثیری در واحد سنجش مجازات داراست؟ آیا قصد فرد رباینده در ارتکاب این جرم و مجازات آن تاثیری دارااست؟ درین مقاله میخواهیم به جرم بشر ربایی و مجازات بشر ربایی بپردازیم.

بشر ربایی چیست؟
در جرم بشر ربایی فردی مبادرت به دزدیدن فرد دیگری می نماید و در ارتکاب این جرم انگیز و قصد فرد رباینده اهمیتی ندارد. از جملهً ممکن میباشد با علت ی انتقام، مسائل مالی، اوراق و مدارک، اشتباهات کم عقل رباینده و یا این که تجاوز واقعه بیفتد. حادثه افتادن این جرم تاثیرات بسیار متعددی را بر خویش فرد ربوده گردیده و خانواده و اطرافیانش و همینطور امنیت و وقار همگانی جامعه میگذارد. به همین ادله در ماده ۶۲۱ ضابطه مجازات اسلامی این موضوع جرم انگاری گردیده است.

«هر که به قصد مطالبه وجه یا این که متاع یا این که به قصد انتقام یا این که به هر مراد دیگری به عنف یا این که ارعاب یا این که دسیسه یا این که به هر نحو دیگر شخصا یا این که بوسیله‌ دیگری فردی را برباید یا این که نهفته نماید...»

عبارت به «هر خواسته دیگری» در ماده فوق نشانه میدهد که علت ی فرد رباینده اهمیتی ندارد. و با هر علت ای این جرم می‌تواند واقع گردد.

اشکال انسان ربایی
انسان ربایی به دو تیم تقسیم می‌شود: بشر ربایی بی آلایش و انسان ربایی مشدد.

در صورتی در انسان ربایی یکی‌از کیفیات تشدید مجازات وجود داشته باشد، انسان ربایی معمولی تبدیل به بشر ربایی مشدد میشود. در به عبارتی ماده ۶۲۱ ضابطه مجازات اسلامی، کیفیات تشدید جرم انسان ربایی نقل شده میباشد:

در صورتی سن فرد ربوده گردیده کمتر از پانزده سال آحاد باشد.
در‌حالتی که که انسان ربایی بوسیله ی وسایل نقلیه شکل بگیرد.
در صورتیکه که به فرد ربوده گردیده زخم جسمی یا این که حیثیتی وارد گردد.
در شکل وجود هرمورد از موقعیت فوق، بشر ربایی از نوع جرایم مشدد خواهد بود. و فرد به حداکثر مجازاتی که در ماده ۶۲۱ ضابطه مجازات اسلامی تصویب شده ۱۳۹۲ آمده میباشد، یعنی به پانزده سال حبس محکوم میگردد.

آیا استارت به بشر ربایی نیز مجازات دارااست؟
هنگامی که عملیات اجرایی یک جرمی استارت گردیده باشد البته جرم کاملا به نقطه پایان نرسیده باشد. به عنوان مثالً فردی مبادرت به سرقت کردن دیگری نموده است البته کسانی در به عبارتی لحظه رسیده اند و بازدارنده از بشر ربایی گردیده اند یا این که به هر عامل دیگری که فارغ عزم ی رباینده میباشد این جرم پژوهشگر نشده باشد در اینجا این فرد به مجازات آغاز به جرم انسان ربایی محکوم می گردد. که در تبصره ی ماده ۶۲۱ ضابطه مجازات اسلامی آمده میباشد:

« تبصره – مجازات آغاز به دزدیدن سه عدد پنج سال حبس میباشد.»

البته درصورتی که فرد رباینده با عزم ی خویش در آستانه به جرم، دست از ارتکاب بکشد در اینجا در حالتی‌که به عبارتی واحد سنجش از اقدامات جرم باشد به مجازات آن محکوم می گردد. در غیر اینصورت مجازات نمیشود.

مجازات بشر ربایی
ضابطه گذار برای اینکه جواب کیفری متناسبی نسبت بدین جرم نماد دهد و تا حدی بتواند با اوضاع ضوابط جلوی ارتکاب این جرم را بگیرد، در ماده ۶۲۱ ضابطه مجازات اسلامی مجازات فی مابین پنج عدد پانزده سال حبس را در حیث گرفته میباشد. همینطور همان گونه که در ابتدا گفته شد چنانچه شغل فرد دارنده هرمورد از آن خصوصیت های نام برده باشد، به حداکثر مجازات محکوم میشود.

« هر که به قصد مطالبه وجه یا این که متاع یا این که به قصد انتقام یا این که به هر خواسته دیگری به عنف یا این که انذار یا این که خیانت یا این که به هر نحو دیگر شخصا یا این که به وسیله‌ دیگری فردی را برباید یا این که پنهان نماید به حبس از پنج عدد پانزده سال محکوم گردد در‌حالتی که که سن مجنی‌علیه کمتر از پانزده سال آحاد باشد یا این که‌ سرقت کردن بوسیله وسایل نقلیه ایفا پذیرد یا این که به مجنی علیه جراحت جسمی یا این که حیثیتی وارد خواهد شد، مرتکب به حداکثر مجازات رقم خورده محکوم گردد‌ و در شکل ارتکاب جرایم دیگر به مجازات آن جرم نیز محکوم می گردد.»

در انتهای ماده ی فوق نقل شده میباشد که درصورتی که فرد مرتکب جرم دیگری نیز گردیده باشد، ضمن مجازات بشر ربایی به مجازات آن جرم نیز محکوم می‌گردد. بطور نمونه فردی مرتکب انسان ربایی می‌گردد و دختری را می رباید، در اینجا به وی تجاوز می نماید و مرتکب یک جرم منافی عفت نیز می گردد، حالا این فرد متهم ضمن جرم انسان ربایی به جرم تجاوز به عنف نیز محکوم میشود و مجازات بشر ربایی به عنف بر وی ایفا می‌گردد. یا این که در‌حالتی که فردی دیگری را برباید و در غایت سبب مرگ وی خواهد شد، درحال حاضر چه این مرگ بوسیله فعالیت بی واسطه فرد باشد و چه در شکل فعالیت غیر بدون واسطه وی باشد از جملهً به بازه زمانی یک هفته به وی آب و طعام نداده باشد در اینجا مرتکب قتل عمد شد‌ه‌است و به مجازات هر دو جرم محکوم می‌گردد.

مجازات معاونت در جرم
مجازات نوزاد ربایی
ضابطه گذار برای علامت دادن عنایت بسیار جرم سرقت کردن نوزادان، آن را در ماده ای دیگر بصورت مستقل جرم انگاری نموده است. برای این جرم شش ماه تا سه سال حبس در حیث گرفته میباشد و در‌صورتی‌که نوزاد فوت گردیده باشد جزای نقدی در لحاظ گرفته میباشد. در ماده ۶۳۱ ضابطه مجازات اسلامی تصویب شده ۱۳۹۲ آمده میباشد:

«هر که طفلی را که نو متولد گردیده است بدزدد یا این که نهفته نماید یا این که او‌را بجای نوپا دیگری یا این که وابسته به زن دیگری غیر از مامان نوپا قلمداد ‌کند به شش ماه تا سه سال حبس محکوم گردد و در صورتی‌که احراز گردد که نوباوه سابق الذکر مرده بوده، مرتکب به یکصد هزار تا پانصد هزار ریال جزای ‌نقدی محکوم گردد.»

انتقادی که می اقتدار نسبت به ماده ی فوق ذکر کرد این میباشد که جرم بشر ربایی نوزادان مجازات بسیار کمتری از جرم دزدیدن اشخاص بزرگسال داراست و ضابطه گذار سختگیری کمتری داشته میباشد در حالیکه نوزادان توان مدد از خویش را ندارند و یافت کردن آن‌ها بسیار مشقت بار میباشد در واقع یکی بی نگهبانی ترین اعضای جامعه می‌باشند. شاید یکی‌از دلایل زیاد شدن دزدیدن نوپا ها در سال های اخیر نیز همین قضیه باشد و این مجازات نتوانسته بازدارندگی مایحتاج را ساخت‌و‌ساز نماید.
۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.